اخبار ایران

اخبار ایران

اخبار ایران

هنر کاشی کاری

هنر کاشی کاری

حتما در صورتیکه عشق مند به هنر باشید دقت تان به هنر کاشی کاری سنتی هم جلب شده‌است . هنری که بیشتر در دیوار و سقف های اماکن مذهبی به چشم میخورد . هنر کاشی کاری از موادسازنده با اهمیت در معماری اهل ایران بعداز اسلام است که به دنیا اسلام سرایت کرد .

این صرفا گزاره و تعریفی است که از ریشه واژه کاشی بدست میاید . و به احتمال دوچندان اولی کاشی ها در جمهوری اسلامی ایران در شهر کاشان ایجاد گردیده اند . ولی تعریفی که تمدن دهخدا از واژه کاشی داراست اینچنین است : نوعی از آجر تنک باشد که نگارگری نمایند و حوض ی ساییده بر روی آن بمالند و بپزند چنانکه مشابه به چینی شود . آوندی است دارای اسم و رسم که نظیر پیاله چینی در جمهوری اسلامی ایران عموماً و در کاشان و خراسان خصوصاً فراوان عالی و بخش اعظم می سازند .


عمر هنر کاشی کاری

کاشی کاری نظیر سفالگری از اصالت و عمر متعددی برخوردار‌است ; و می توان اعلام‌کرد او‌لین مثال های کاشی کاری مرتبط با هزاره دوم پیش از ولادت هست . البته در کشور‌ایران عمر کاشی کاری به ۲ یا این که ۳ قرن پیش از به دنیاآمدن میرسد . او‌لین اثر ها کاشی کاری را در بناهای مرتبط با هخامنشی و آشور میبینیم . نقطع ی عطف شکوفایی این هنر در کشور ایران مرتبط با زمان ی ظهور اسلام می شود .


کاشی معرق

در کاشی کاری هنرمند معرق کار تکه های کوچک کاشی از رنگ های متعدد را که گاه به مساحتی حدود ۳ سانتیمتر می‌رسد , کنار نیز بر تراز می چسباند و فیض آن چهره‌ای موزاییکی با هارمونی زیبای رنگ ها به دست میاید . این هنر سوابق ای ۱۰۰۰ ساله دارااست ; و زمان سلجوقیان دوران شکوفایی و ترقی آن بود .

کاشی کاری مَعقِلی­­­­­

خط معقلی یا این که بنایی یکی گونه های خوشنویسی است که در آن خط کوفی به شکلی زاویه دار رسم می شود . کاشی کاری معقلی هم از این قاعده پیروی می نماید و در آن کاشی ها به نحوی در کنار یکدیگر و به شکلی زاویه دار کنار نیز قرار میگیرند تا واژه و عباراتی را تشکیل به تصویر بکشند .

کاشی کاری هفت رنگ

در‌این مدل از کاشی کاری آجر های کاشی در مقدار های منتظم مبنی بر ذوق وسلیقه هنرمند کاشی کار و به اقتضای فضای متبوع کنار نیز چیده می گردند و طرح متبوع از جمله نگارگری های سنتی - اسلامی و ترسیم الخط های هنری و مذهبی , بر روی آنها با ذغال تحت عنوان طرح اول کشیده می شود و آنگاه با رنگ های منحصربه‌فرد لعاب رنگ کردن و نگارگری کامل شدن می شود و در غایت به کوره میرود .

کاشی مقرنس

واژه و کلمه ی مقرنس نام مفعول “ قرنیز ” است که از کلمه و واژه ی یونانی کُرونیس در معنای (خمیده) گرفته شده‌است . مقرنس به چهار جور انجام می شود :

مقرنس های جلو آمده

در دسته نخستین مقرنس روی اساس کلیدی سازه مثل خشت و گِل پیاده می شود و مصالح بیشتر کاربردی ندارد .

مقرنس های روی نیز قرار گرفته

در دسته دوم بعلاوه مصالح اساسی ساختمان از گچ و آهک طولانی تر هم به کارگیری می شود ; این مقرنس ها در دو تا پنج سطر روی نیز قرار می‌گیرند .

مقرنس های آویزان

در گونه سوم مقرنس ها نظیر قدیل های آهکی قارها از سقف معلق میشوند

مقرنس های آشیانه زنبوری

همان طور که از اسم آن‌ها پیداست مثل آشیانه های زنبور کنار نیز قرار میگیرند و به طوری مشابه مقرنس های آویزان می باشند .


موضوعات مرتبط: مقالات آموزشی

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۱:۵۲ | نویسنده : پارمیتیس | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.