اخبار ایران

اخبار ایران

اخبار ایران

نکات فنی سیکل تبرید

نکات فنی سیکل تبرید

یکی مهم ترین قسمت های تاسیسات هر ساختمانی , کولر است . در هفته های اخیر و با موج شدید و معدود سوابق گرما در سراسر مملکت , ما عملکرد کردیم شمارا با قسمت های متعدد سیستم سرمایشی خانه و محل کارتان آشنا کنیم و یاری کنیم بالاترین بازده را از این بخش اخذ نمائید . در مطالب متفاوت , قسمت های متعدد یک سیستم سرمایشی را ارزیابی کردیم و روش های عیب یابی و خدمت آن را شناختیم . توصیه می کنیم مطلب سیستم سرمایش گازی کم مصرف را هم مطالعه فرمایید .

درین مقاله میخواهیم یک گام عقب تر برویم و مکانیز کلی این سیستم ها را باز‌نگری کنیم . شناخت با مکانیزم کلی سیستم کاری کولرهای گازی , به شما یاری خواهد کرد در‌این فصل تابستان داغ شایسته ترین به کار گیری را از سیستم سرمایشی خود داشته باشید .


سیکل تبرید چیست؟

کولرهای گازی برای انجام وظیفه خویش از سیکل تبرید یاری میگیرند . سیکل تبرید به فرایند سردسازی گفته می شود که در آن یک ماده سیال نظیر آب یا این که هوا بوسیله یک ماده سیال دیگر سرد می شود . بزرگترین اجزای سیکل تبرید , کمپرسور , کندانسور , شیر انبساط و اواپراتور است . ماده سرما‌زا , تحت عنوان یکی‌از با اهمیت ‌ترین نصیب ‌های این سیکل , می بایست حرارت اطراف را جذب و آن را در جای دیگری دفع نماید . در ‌واقع با این کار , کمپرسور گرما‌ را در موقعیتی قرار می ‌دهد که حرارتی که قبلاً از محیطی با فشار معدود جذب کرده بود را پس بدهد .

قسمت کم فشار

در سیکل تبرید , ماده‌ مبرد دائما یک سیکل بی نقص را تکرار می ‌کند . درین سیکل , ماده مبرد از شیر انبساط عبور می ‌کند و به طرف اواپراتور می ‌رود . آن گاه وارد کمپرسور می ‌شود . از شیر انبساط تا محل ورود کمپرسور را قسمت کم فشار نام دارد
قسمت پر فشار

به قسمت ‌های کمپرسور , لوله خروج گاز از کمپرسور , کندانسور , مخزن مایع مبرد و لوله حمل کننده مایع مبرد که قسمت باقی‌ ما‌نده از سیستم تبرید است , قسمت پر فشار میگویند .

سیکل تبرید از قسمت های ذیل تشکیل می شود :

ترموستات ضد یخ

وظیفه ترموستات ضد یخ , ایمنی امکانات سرمایشی و سیستم تهویه مطبوع است . این قطعه در پروسه کار معمول دستگاه مؤثر نمی‌باشد و صرفا زمانی وارد کار می ‌شود که دمای سیستم ذیل ‌تر از اندازه تهیه ‌شده باشد .

در اختیار گرفتن کننده‌های فشار

این در اختیار گرفتن کننده ها در سه دسته فشار بالا , فشا روغن و فشار تحت ایجاد می گردند .

در اختیار گرفتن کننده ‌های دما و رطوبت

وظیفه در دست گرفتن دما و رطوبت در چرخه را بر عهده داراست . در سیکل تبرید , ترموستات‌ها تحت عنوان کلید‌های دارای اهمیت به دما , پر‌کاربرد‌ترین کنترل‌ کننده‌های امکانات تهویه مطبوع به شمار می‌آیند .

سعی چرخه یا این که سیکل تبرید در سیستم سرمایش گازی

در یک سیکل تبرید , هوا از یک بخش گرفته شده و به نصیب دیگر , که به عبارتی هوای آزاد است , منتقل می‌ شود . نحوه‌ سعی سیکل تبرید به‌این شکل است که نخست مبرد گاز به وسیله کمپرسور متراکم می ‌شود و به حالت بخار داغ پرفشار وارد کندانسور می ‌شود . گاز بعد از عبور از این مسیر مالامال پیچ‌و‌تاب , حرارت خویش را به محفظه داده و به مایع داغ پرفشار تبدیل می‌شود . این مایع مبرد وارد شیر انبساط می ‌شود .

با عبور مایع مبرد از داخل شیر انبساط , فشار آن قلیل می شود . مایع سرد کم‌ فشار نتایج از این مراحل , وارد اواپراتور می ‌شود . اواپراتور خویش یک کویل پر پیچ و تاب دیگر است که در یونیت درون ساختمان جای دارد . مایع کم ‌فشار , گرمای محفظه اطرافش را می‌ گیرد و از این روش هوای آن محفظه را خنک می‌ نماید . مایع مبرد با به دست آوردن این گرمای محفظه , بخار شده و به حالت مبرد گازی در می ‌آید . این گاز مبرد , یا این که به عبارتی بخار گرم کم‌ فشار , مجددا وارد کمپرسور می‌ شود و سیکل تبرید برقرار می‌ماند .


موضوعات مرتبط: مقالات آموزشی

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۳:۱۷ | نویسنده : پارمیتیس | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.