اخبار ایران

اخبار ایران

اخبار ایران

تاسیسات و اهمیت آن‌ها


تاسیسات به صورت کلی به ساخت شرایط ایده آل برای سکونت اشاره داراست و در واقع قسمتی با اهمیت و فراوان حتمی در ساختمان است که همواره مورد دقت قرار میگیرد . این بخش از ساخت و ساز طبق برنامه ریزی‌های اصولی و نقشه های مهندسی انجام می شود و باعث به باصرفه سازی مصرف انرژی و ارتقاء ارتفاع قدمت بنا می‌گردد .

تاسیسات ساختمان سیستم هایی مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی , سیستم آب و فاضلاب , سیستم گازرسانی , سیستم های بهداشتی , برق و فروغ و روشنایی , تهویه مطبوع و … را در بر میگیرد .

اکنون با ترقی دانش و تکنولوژی سیستم های تاسیساتی هوشمندسازی گردیده اند و بازده آنها بالا رفته است , از این رو این تاسیسات در مقایسه با امکانات کهن خیس راندمان بالاتری داشته و به مقدار شایان توجه مصرف انرژی را به حدالقل می‌رسانند . افزون بر آن فناوری های تازه , تعمیر و محافظت این امکانات و سیستم ها را سهل خیس کرده است .

تاسیسات بها و اهمیت دوچندان بالایی در یک بنا دارا هستند چون در صورت وخیم شدن شاید به بنا زخم وارد نموده و قدمت آن را کوتاه نمایند . این بخش از ساختمان در صورتی به راه و روش ای صحیح و اصولی در ساختمان فعال‌سازی شود و از امکانات مطلوب و انرژی های تجدیدپذیر در آن به کارگیری گردد , مصرف انرژی به اندازه شایان توجه کاسته شده , در فیض مخارج قبوض و یا این که تعمیر سیستم های تاسیساتی هم کمتر خواهد شد .

افزون بر آن محاسبات حتمی انجام شده و وسایل و امکانات مطلوب گزینش شوند . محاسباتی که پیشین از اجرای تاسیسات انجام میگردند دربرگیرنده محاسبه سیستم های سرمایشی و گرمایشی , امکانات موتورخانه , شبکه کشی و لوله کشی , آب گرم ما یحتاج , منشا ذخیره آب و سیستم اطفاء آتش میباشند .

بعضی از تاسیسات ساختمان در معرض روئت کرد نیستند و در صورتیکه کوچکترین ایرادی پیدا نمایند , احتمال دارد خسارات ناگواری به توشه آورند و مخارج زیاد متعددی بر دوش صاحب بگذارند . به همین منظور دور اندیشی و کسب داده ها ضروری در حوزه تاسیسات ساختمانی و کاهش مصرف انرژی اعم از ملزوماتی است که مهندسین ساختمان می بایست بدان دقت نمایند و آن را افزایش دهند . فقط در‌این‌صورت تاسیسات یک سازه قدمت طولانی داشته و راحتی و آسایش را برای ساکنین به ارمغان می‌آورد .

سیستم های هوشمند عملکردی متعدد دارا هستند و نسبت به تغییرات آب و هوایی تطبیق پذیر می باشند . اگرچه هزینه فعال‌سازی تاسیسات هوشمند در ساختمان پاره ای بالاست , البته در طولانی بازه زمانی بصرفه خواهد بود و مخارج جانبی و تعمیرات را به حدالق خواهد رساند .

تامین سرمایش و گرمایش مایحتاج ساختمان , خریداری کردن آب‌آشامیدنی تندرست , نور , ضرورت تهویه مطلوب , تقابل با مخاطرات احتمالی مثل حریق سوزی و زمین لرزه , دفع فاضلاب و … اعم از مواقعی میباشند که با اجرای تاسیسات قابلیت پذیرند .

مهندسین و نیروهای کارشناس تاسیساتی با کسب درایت های واجب قدمی موءثر در اجرای تاسیسات با راندمان بالا برداشته و با استفاده راهکارهای استاندارد و اصولی مصرف انرژی و مخارج احتمالی تعمیر و حفظ امکانات و سیستم ها را کم کرده اند . تاسیسات تمام نیازهای حتمی یک ساختمان نظیر آب , برق , گاز , تهویه و … را آماده کرده و قوانینی ایده آل و مطلوب برای معاش در یک مکان را آماده می کند .

تاسیسات ساختمانی به دو بخش تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکترونیکی نوع بندی میگردند . انگیزه از اجرای تاسیسات مکانیکی تامین گرما و سرمای واجب , پمپاژ آب به طبقات فراتر , تهویه مطلوب هوا , تامین آب گرم و سرد و … است .

این تاسیسات به صنعت ساختمان دارای ارتباط بوده و برای یک ساختمان الزامی می‌باشند . تاسیسات الکترونیکی هم همانگونه که از نامش پیداست به حوزه برق و نوروفروغ گشوده میگردد و می شود به مواقعی مانند برق , گوشی تلفن , بالابر , پلکان برقی , نورپردازی و … اشاره کرد . می توان اعلام‌کرد تاسیسات همانند نمای بیرونی و پباده سازی داخلی یک سازه دارای اهمیت است و چه بسا دقت بیشتری می بایست بدان معطوف گردد .

در حالتی که بخواهیم مقدار اهمیت تاسیسات را در ساختمان انتخاب کنیم میتوانیم در گزاره ای کوتاه به بها و الزامی بودن آن اشاره نمائیم ” تاسیسات قلب تپنده ساختمان می‌باشد ” .


موضوعات مرتبط: مقالات آموزشی

برچسب‌ها: تاسیسات،


تاریخ : ۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۷:۲۳ | نویسنده : پارمیتیس | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.